‘Wie de eerst rit rijdt, moet ’s winters het hardste krabben’

’s-HEERENBERG/DIDAM – De rit van ’s-Heerenberg naar Didam en vice versa hebben ze inmiddels zo’n 550 keer gereden. Afgelopen week bestond de Buurtbus Montferland tien jaar en vierden ook de chauffeurs Henk Lensen en Ed Hunting hun tweede lustrum. Net als een groot aantal andere vrijwilligers zitten ze al tien jaar ‘op de bus’.

Henk Lensen (links) en Ed Hunting rijden al tien jaar de Buurtbus Montferland. “Bij station Wehl passeren we elkaar altijd en kunnen we even een praatje maken.”
Henk Lensen (links) en Ed Hunting rijden al tien jaar de Buurtbus Montferland. “Bij station Wehl passeren we elkaar altijd en kunnen we even een praatje maken.”

Elke vrijdagmorgen rijden de twee van 7 tot 11 uur de eerste ritten. Eén keer in de zes weken zijn ze vrij. “De meeste chauffeurs rijden het liefst wat later op de dag”, weet ’s-Heerenbergenaar Henk Lensen (68). “’s Morgen is het namelijk het drukst en heb je het meeste werk. En ’s winters moet je het hardste krabben”, vult Ed Hunting zijn collega aan.

De 75-jarige Didammer is bezig aan zijn laatste jaar als chauffeur van de buurtbus. Als hij 76 wordt, mag hij namelijk niet meer achter het stuur. “Zo zijn de regels”, zegt hij. “Eigenlijk had ik er met 75 al uit gemoeten. Maar mijn zoon woont in Haarlem en die hoorde dat de chauffeurs in Noord-Holland tot hun tachtigste door mogen. Dat heb ik aangekaart bij Arriva en nu mag ik een jaar langer blijven.”

Klanten
De twee doen hun werk nog elke dag met veel plezier. Vooral het contact met de mensen vinden ze leuk. “We hebben inmiddels een vaste klantenkring”, vertelt Lensen. “’s Morgens vroeg zijn het vooral scholieren die gebruik maken van de bus. De ouderen komen pas later. Die gaan altijd voorin de bus zitten en maken dan een gezellig praatje. De jongeren komen meestal met zo’n grote koptelefoon op binnen en die zie en hoor je de hele rit niet meer.”

Volgens Hunting maken er echter nog te weinig ouderen gebruik van de buurtbus. Vooral in de kleine kernen, waarvoor de voorziening eigenlijk is bedoeld. “Ik denk dat daar wel tachtig procent van onze reizigers scholier is. Zeker als het slecht weer is, nemen ze veelal de buurtbus. Het is jammer dat de ouderen niet vaker met ons meerijden. Zij doen nog te vaak een beroep op hun kinderen of kennissen als ze van huis willen. Terwijl de buurtbus ze eigenlijk veel minder afhankelijk maakt.”

De Buurtbus Montferland rijdt van maandag tot en met vrijdag tussen 7 en 19 uur een vaste uurdienst tussen ’s-Heerenberg en Didam en doet daarbij vrijwel alle kernen van de gemeente aan. “We komen ook in Wehl en Nieuw-Wehl”, benadrukt Lensen. “Daar rijden we vooral mensen naar Elver of naar het station. Veel passagiers uit de kleine dorpen stappen hier op de trein naar Doetinchem. Bij die halte passeren de twee buurtbussen elkaar ook en kan ik even een praatje met Ed maken.”

Ritten
Bij de Buurtbus Montferland werken in totaal 43 chauffeurs, allemaal vrijwillig. Per dag rijden zij 24 enkele ritten met gemiddeld zo’n drie tot vier passagiers per rit. “Dat aantal is wel wat teruggelopen de laatste jaren”, weten Hunting en Lensen. “Zo hadden we voorheen veel mensen die de inburgeringscursus in het Barghse Huus volgden, maar die moeten tegenwoordig naar Doetinchem.”