Nieuwe stichting wil toeristisch Montferland goed op de kaart zetten

’s-HEERENBERG – Een wandel- en fietsparadijs creëren in Montferland. Dat is één van de doelstellingen van de stichting Montferland Marketing, die vanaf dit jaar toeristisch Montferland beter op de kaart gaat zetten. Voor de toeristische marketing en promotie krijgt de stichting een subsidie van ruim 116.000 euro van de gemeente.

“We zetten sterk in op online marketing”, zegt voorzitter Rob Vister. “Als je constant gezien wilt worden, kost dat tijd en geld. Daarnaast openen we op 1 april een toeristisch informatiepunt in de voormalige rookruimte van eetcafé De Gracht in ’s-Heerenberg. We streven ernaar dat dit zeven dagen per week van 10 tot 16 uur open is, zodat toeristen die in Montferland verblijven en mensen die hier recreëren zich dagelijks kunnen laten informeren over alles wat er in de omgeving te doen en te zien is.”

En dat is veel, volgens Vister. Want welke gemeente heeft een kasteel, een heuvelachtig en bosrijk landschap, twee grote waterplassen en zoveel historie als Montferland? “We hebben zoveel te bieden”, vindt Vister. “We laten het echter veel te weinig zien. Dat willen we veranderen door tal van arrangementen samen te stellen, waarbij we ondernemers met elkaar verbinden. Maar we willen ook meer sfeer en activiteiten creëren in de historische stad ’s-Heerenberg, het toeristische Zeddam en recreatiegebied de Nevelhorst. Om meer en grotere groepen mensen naar Montferland te trekken.”

De stichting wil ook meer sfeer en activiteiten creëren in recreatiegebied de Nevelhorst in Didam.

Wandel- en fietsparadijs
Verder wil de stichting Montferland en omgeving promoten als wandel- en fietsparadijs voor mensen die hier langer dan één of twee dagen verblijven. “Er is zoveel, dat ze hier wel twee weken kunnen blijven”, lacht Vister. “We gaan alle culturele, historische en thematische routes in kaart brengen en zowel digitaal als fysiek aanbieden. Zo willen we de routes onder andere verzamelen in een boekje.”

Daarbij zoekt Montferland de samenwerking met de Liemers en Achterhoek, maar kijkt ze ook nadrukkelijk naar Duitsland. “Als de corona het weer toelaat, gaan we ook naar Elten, Emmerich en Kleef om te bespreken waar we elkaar kunnen versterken. We willen een verbindende rol spelen bij alles wat met de promotie van toerisme en recreatie in Montferland en omgeving te maken heeft. Om zo Montferland goed op de kaart te zetten.”

Toeristisch informatiepunt
Voor het toeristisch informatiepunt in De Gracht is de stichting Montferland Marketing nog wel op zoek naar vrijwilligers, die het leuk vinden om bezoekers te informeren over de bijzondere plekken en de vele mogelijkheden die ’s-Heerenberg en Montferland te bieden hebben.

“Er hebben zich al enkele vrijwilligers aangemeld, maar om de hele week open te kunnen zijn, hebben we meer mensen nodig.” Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Rob Vister door een mail te sturen naar robvister54@gmail.com. Meer informatie over de stichting is te vinden op montferlandmarketing.nl.

Foto: Het kasteel is één van de toeristische trekpleisters in Montferland.