Kinderen Vreedzame St. Jozefschool helpen bij oplossen conflicten

LOIL – Tien leerlingen van basisschool St. Jozef in Loil werden de afgelopen maanden opgeleid tot mediator. Tijdens een training van drie dagen leerden ze hoe ze andere kinderen kunnen helpen bij het oplossen van een conflict. Acht mediatoren legden vrijdag examen af en kregen hun diploma uitgereikt.

Acht leerling mediatoren van basisschool St. Jozef in Loil behaalden vrijdag hun diploma. Hier werd op getoost met kinderchampagne.
Acht leerling mediatoren van basisschool St. Jozef in Loil behaalden vrijdag hun diploma. Hier werd op getoost met kinderchampagne.

Na de carnavalsvakantie mogen Anouk Reinders (11), Ellen Arends (9), Victor Gepkens (9), Kees Krus (9), Cas Thijssen (10), Niamh van der Meer (10), Minke Verbeek (10) en Merel Kaptein (11) aan de slag als mediator. Ook Marit Baars (11) en Lisse Spoor (11) hopen dan hun diploma te hebben behaald. Zij waren vrijdag ziek en konden hun examen nog niet afleggen.

“Maar dit is zo’n goede groep, dat ik verwacht dat ook zij cum laude slagen”, zegt Evelyn Weltevrede van onderwijsadviesbureau Marant, die de school begeleidt bij de invoering van De Vreedzame School. De Loilse basisschool startte twee jaar geleden met het programma van De Vreedzame School, waarin wekelijks bewust aandacht wordt besteed aan een positief gedragsklimaat. Het installeren van de leerling mediatoren is onderdeel van dit proces.

Conflict
“Als twee of drie partijen een conflict hebben, dan helpen wij ze bij het oplossen van het probleem”, legt Kees uit. “Twee kinderen willen bij het buitenspelen bijvoorbeeld allebei een bal pakken, waardoor er een conflict ontstaat. Dan kunnen ze naar ons toe komen en zoeken we met z’n allen een rustig plekje op om het uit te praten. Samen proberen we dan een oplossing te vinden. Als het niet lukt, geven wij ze een tip. En als het heel moeilijk is, vragen we de juf of meester om ons te helpen.”

Want er blijven altijd conflicten, waarbij de onderwijzer bemiddelend moet optreden. “Maar we gaan er in eerste instantie altijd van uit dat de kinderen het samen kunnen oplossen”, vertelt Weltevrede. “Daarbij hoeven ze echt niet als politieagent over het schoolplein te lopen. Ze kunnen net als de andere kinderen spelen en komen pas in actie als dat nodig is.”

De mediatoren zijn te herkennen aan een foto die in de gang hangt en aan een bandje om hun arm. “Als ze onze hulp willen, moeten we ons allemaal aan drie regels houden”, zegt Niamh. “We doen echt ons best om te bemiddelen, we gaan niet schelden en we laten elkaar uitpraten. Als ze het daar niet mee eens zijn, kunnen we ze niet helpen en laten we het aan de juf over.”

Sollicitatie
De leerlingen uit de groepen 6, 7 en 8 van de St. Jozefschool konden allemaal solliciteren voor de training. Vervolgens hebben de leerkrachten met toestemming van de ouders een keuze gemaakt uit de sollicitanten. Ook de klas had daarin een stem.
Victor solliciteerde omdat hij het ‘gewoon leuk’ vindt om als mediator op te treden. “Ik heb twee jaar geleden een cursus gedaan, omdat ik niet genoeg zelfvertrouwen had”, motiveert Merel haar sollicitatie. “Deze training sloot daar mooi op aan.”

“Als ik buiten speel en de kleuters hebben een conflict, dan komen ze vaak al naar mij toe om ze te helpen het op te lossen”, zegt Ellen. “Daarom denk ik dat ik dit wel kan. Maar het lijkt me wel lastig als twee kinderen uit groep 8 een probleem hebben. Ik zit pas in groep 6 en ben bang dat ze mij niet serieus nemen.”

Om dit te vermijden, worden de mediatoren uit groep 6 gekoppeld aan een mediator uit een hogere groep. “De leerlingen hebben altijd met z’n tweeën dienst”, laat juf Corina de Kinkelaar weten. “Kunnen ze de ‘strijdende’ partijen niet helpen, dan kunnen ze dat gewoon zeggen en springen wij bij.”