Kinderen daltonbasisschool St. Jozef leren in natuurlijke omgeving

LOIL – Leerlingen van daltonbasisschool St. Jozef in Loil leren sinds deze zomer ook buiten. Naast de klaslokalen van de groepen 3 tot en met 8 zijn drie veranda’s gebouwd, waar de kinderen aan hun opdrachten kunnen werken. De buitenwerkplaatsen worden maandag 7 december door wethouder Ruth Mijnen officieel geopend.

Onder de overkapping staat een ‘hangtafel’ met vier ‘barkrukken’. Maar de leerlingen kunnen hun opdrachten ook in de open lucht aan de picknicktafel maken. “Buiten werken heeft veel voordelen”, weet directeur Marloes Geurtzen. “In de buitenlucht heb je meer zuurstof. Daarbij vinden kinderen het lekker om buiten te zijn en komen ze op deze plekken vaak beter tot leren.”

Vanuit de klaslokalen hebben de leerkrachten zicht op de buitenwerkplekken. Als kinderen zich er niet aan de regels houden, moeten ze een werkplekpas inleveren. Lola (8) uit groep 5 kan er over meepraten. Zij maakt deze ochtend haar spellingsoefeningen buiten. “Straks zat er nog een vriendinnetje bij”, zegt ze. “Maar we kletsten teveel en moesten daarom ons pasje inleveren.”

Omdat de kinderen wel altijd een tweede kans krijgen, zit Lola nog gewoon buiten. “Ik vind het buiten werken wel fijn”, vertelt ze. “Binnen is het drukker, omdat we een combinatieklas hebben met groep 6. Als er veel wordt gepraat, storen ze me bij mijn werk. Hier zit ik lekker rustig.”

Moestuin en fruitbomen
Naast elke buitenwerkplek ligt een grasveldje met fruitbomen. Ook wil de school er nog een moestuintje inrichten. “Dat is ons volgende project”, zegt Geurtzen. “Het idee is dat de kinderen de moestuin onderhouden samen met mensen die er verstand van hebben. We willen ook een kookproject starten en de leerlingen hun zelf verbouwde groenten laten bereiden. Als kinderen weten waar de groenten vandaan komen en hoe ze zijn klaargemaakt, proeven ze de groenten ook eerder.”

Voor een eigen keukentje heeft Geurtzen subsidie aangevraagd bij de GGD. Daarbij hoopt ze volgend kalenderjaar ook aan de slag te kunnen met de herinrichting van het schoolplein. Ook hiervoor heeft de school subsidie aangevraagd, bij de provincie Gelderland, en hoopt ze op de hulp van ouders en andere Loilenaren.

“In coronatijd is dat echter lastig”, weet ze. “Maar we kunnen al wel starten met het maken van de plannen. Hierin heeft de leerlingenraad ook een stem.” Net als de binnenruimte, waar ook diverse leerplekken zijn ingericht, moet ook het schoolplein een natuurlijk karakter krijgen. “We willen graag de eerste groene daltonschool van Nederland worden”, vertelt Geurtzen. “En zo de leerlingen spelenderwijs kennis laten maken met de natuur.”

Kinderzwerfboekenstation
Naast de buitenwerkplekken heeft de Loilse daltonbasisschool een paar weken geleden ook een kinderzwerfboekenstation in gebruik genomen. In de grote hal staat een kast met allerlei boeken, die de kinderen mee naar huis kunnen nemen en laten zwerven door heel Nederland door ze na het lezen elders achter te laten.

Het kinderzwerfboekenstation in daltonbasisschool St. Jozef in Loil.

Geurtzen: “We hebben het zwerfboekenstation ingericht om alle leerlingen de gelegenheid te geven om kinderboeken te lezen. Er zijn namelijk kinderen die thuis geen boeken hebben. Zo willen we het lezen nog meer stimuleren. Dat is superbelangrijk voor de ontwikkeling van het kind.”

In de kast staan boeken in verschillende genres voor alles groepen van de basisschool, van de kleuters tot en met groep 8. De boeken kunnen worden voorzien van een code, zodat via de website www.kinderzwerfboek.nl is te zien waar ze blijven. “Het is de bedoeling dat er steeds nieuwe boeken in de kast komen en dat onze boeken op andere stations belanden. In Didam staan er ook twee, bij de kinderboerderij en in het gemeentehuis.”

Foto: De leerlingen Lola (8), Liz (7), Stein (7) en Lyn (8) uit groep 5 werken onder toeziend oog van directeur Marloes Geurtzen buiten onder de overkapping aan hun opdrachten.